Ancestral Medicine as a resource for the development of Shuar Community Tourism in the El Pangui canton
DOI:
https://doi.org/10.59410/PREPRINT-UEA-vLTUREP2324ep03-236Keywords:
ancestral medicine, shamanism, community tourismAbstract
Ancestral medicine is an ancient activity that is practiced in some areas of Ecuador, it consists of curing diseases with the help of medicinal plants. Medical tourism seeks to revitalize this practice for the collective benefit of the Shuar culture, through strategies that allow sustainable development. Community tourism must guarantee economic, environmental, social and cultural security. In this sense, the present research work was developed in the El Pangui canton, province of Zamora Chinchipe-Ecuador, with people from the Shuar culture. In order to promote the practices of Ancestral Medicine to develop community tourism, several techniques were used, including three interviews with people who work with ancestral medicine and 302 surveys of tourists to find out their preferences and needs. Shamanism is the most practiced and most requested activity with 51% acceptance. It was possible to identify 20 medicinal plants grouped into 13 families that are used in healing practices, therefore, it is expected that through the proposed strategies the consumption of ancestral medicine can be encouraged through community tourism, and in this way the The Pangui canton can become a tourist power in the region.
References
Aguirre, Z., Arévalo, D., Cajilima, J., Asanza, M., & Coronel, W. Q. (2022). Etnobotánica en cinco comunidades amazónicas y prendimiento de las especies de mayor importancia en el jardín botánico El Padmi, Zamora Chinchipe, Ecuador. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(3), 76-93.
Andrade Yejas, D. A. (2016). Estrategias de marketing digital en la promoción de Marca Ciudad. Revista ean, (80), 59-72.
Benítez, V. P. A., López, J. M. T., & González, K. P. V. (2016). Promoción turística 2.0. Análisis de las redes sociales de los gobiernos iberoamericanos. Opción, 32(9), 32-53.
Benavides, D. B., Alvarado, R., & Flores, B. (2016). Determinantes de la seguridad alimentaria en los hogares rurales del cantón El Pangui, Zamora Chinchipe, Ecuador. Compendium: Cuadernos de Economía y Administración, 2(4), 51-57.
Bottasso, N., & Iñamagua, D. (2019). SISTEMAS Y PRÁCTICAS DE MEDICINA ANCESTRAL PARA EL DESARROLLO SOSTENIBLE. Etnobiología, 17(3).
Bravo, L. L., Alemán, A. A., & Pérez, M. P. (2018). La actividad turística en el Ecuador: ¿Turismo consciente o turismo tradicional? Eca Sinergia, 9(1), 97-108.
Castillo, E. C., Castillo, C. C., & Godoyc, J. Z. (2020). Revisión bibliográfica de la ayahuasca y su uso terapéutico. Revista Peruana de Medicina Integrativa, 5(3), 118-23.
Contreras Castañeda, E. D. (2021). La medición de la calidad del servicio en destinos turísticos: una revisión desde Colombia. Innovar, 31(81), 35-48.
Cisneros-Caicedo, A. J., Guevara-García, A. F., Urdánigo-Cedeño, J. J., & Garcés-Bravo, J. E. (2022). Técnicas e Instrumentos para la
Recolección de Datos que apoyan a la Investigación Científica en tiempo de Pandemia. Domino de las Ciencias, 8(1), 1165-1185.
Esteban Nieto, N. (2018). Tipos de investigación.
Gambarota, D., & Lorda, M. (2017). El turismo como estrategia de desarrollo local. Revista Geográfica Venezolana, 58(2), 346-359.
Lallande, J. P. P., & Flores, R. V. (2016). La Alianza del Pacífico: comercio y cooperación al servicio de la integración. Revista Mexicana de Política Exterior, (106), 205-235.
Gutiérrez Montoya, G. A., Sánchez Jiménez, M. Á., & Galiano Coronil, A. (2018). Redes sociales como medio de promoción turística en los países iberoamericanos. RETOS. Revista de Ciencias de la Administración y Economía, 8(15), 135-150.
Jetacama, M. L. (2022). Prácticas de medicina ancestral en la pandemia de Covid-19. San Miguel Alto, Imbabura 2022 (Bachelor's thesis).
León, R., Salazar, V. C., & León, L. L. (2022). Diagnóstico turístico en la parroquia Timbara, cantón Zamora, Provincia Zamora Chinchipe (Ecuador): Tourist diagnosis in Timbara parish, Zamora canton, Zamora Chinchipe province (Ecuador). RES NON VERBA REVISTA CIENTÍFICA, 12(1), 107-128.
Morales-Urrutia, X., Morales-Urrutia, D., & Hong-Hong, E. (2017). Emprendimiento social en el sector del turismo comunitario: una primera aproximación al caso de las comunidades indígenas del Ecuador. Revista Iberoamericana de Turismo, 7(2).
Ministerio de Turismo. (2022). Reactivación económica: el turismo deja cifras positivas en lo que va de 2022. Disponible en: https://www.turismo.gob.ec/reactivacion-economica-el-turismo-deja-cifras-positivas-en-lo-que-va-de-2022/#:~:text=%E2%80%93%20Durante%20el%20primer%20semestre%20de,no%20petroleros%20para%20la%20naci%C3%B3n.
Mora, G. N. C., Paredes, M. D. L. L., & Silva, M. G. M. (2020). Desarrollo local y turismo en Ecuador. Revista de Investigación Enlace Universitario, 19(1), 30-48.
Molina, P. G. (2016). Promoción y comercialización de productos y servicios turísticos locales. UF0084. Tutor Formación. Ornat, S. (2021). Marketing turístico. FITUR
Nieto, E. (2018). Tipos de investigación. Universidad Santo Domingo de Guzmán, 2, 1-2.
Rivera, P. E. B., Tuesta, A. T., Rebaza, G. A. F., Melo, D. E. C., Gutiérrez, R. L. R., Tantaraico, E. C. S., ... & Fiestas, G. A. V. (2020). Composición química y caracterización estructural de flavonoides del extracto metanólico de hojas de dos tipos de Ruta Chalepensis L. Revista Peruana de Medicina Integrativa, 5(3), 100-109.
Sánchez González, E. P., & Toalongo Amendaño, B. J. (2023). Validación de instrumento sobre prácticas de medicina ancestral alternativa y complementaria en la población 20 a 59 años.
Sotomayor, A. O., & Cueva, P. O. (2020). Ambiente, sociedad y turismo comunitario: La etnia Saraguro en Loja–Ecuador. Revista de Ciencias Sociales (Ve), 26(2), 180-191.
Tenecota, E. C. O., Carrasco, G. M. M., Jama, J. C. V., & Vera, E. R. I. (2020). Marketing turístico como estrategias para promover el turismo en la ciudad de Bahía de Caráquez. ULEAM Bahía Magazine (UBM) e-ISSN 2600-6006, 1(1), 24-30.
Tuaza Castro, L. A. (2020). El COVID-19 en las comunidades indígenas de Chimborazo, Ecuador. Latin American and Caribbean Ethnic Studies, 15(4), 413-424.
Vecino, N. R., Portillo, A. F., & González, M. A. (2020). El uso de estrategias de marketing digital para la promoción turística de las comunidades autónomas españolas. ADResearch ESIC International Journal of Communication Research, 21(21), 28-47.
Zárate, R. M. (2018). Influencia del Marketing Mix en los Factores Internos de la Decisión de Compra de Cerveza Artesanal por los Jóvenes entre 21 y 30 Años de Edad en Tacna, 2017.